Kasih Kami

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, July 30, 2013

Pengalaman Bersalin 3

Okeh..sambung lepas doktor tu cucuk tangan...
malam tu boleh plak bomba wat operasi nk buang sarang lebah yg bersarang kat pokok di luar wad aku...
kami dipindah smentara ke bilik wad individu..dengan aku yang masih mengong kesan ubat tahan sakit tu..khayal je rasa.... lepas selesai..wad aku je yg xde lebah2..so..katil2 wad sebelah sume sumbat..sampai pagi..diorg kembali balik ke wad masing2...

***no wad***

Duduk hospital lama-lama...org kat sebelah aku silih berganti...
Menjelang hari aku nk ke dewan berssalin, 3 kali aku masuk ubat..
hari Khamis malam..kali terakhir Doktor cek jalan..memula doktor perempuan je..then Doktor pakar lelaki nk cek jugak..dia cakap jalan baru bukak 1cm..aduh....memang la belum masanya untuk aku bersalin lagi..masa tu rasa menyesal sangat ikut cakap doktor pakar 5 tu untuk admit wad.. Doktor lelaki tu pesan...banyakkan baca Yassin n berdoa supaya bukak jalan..harap2 dapat bersalin normal.. malam tu memang xboleh nk tdo sangat..rasa macam nk mati mengenangkan jalan xbukak lagi tapi esok pagi dah nk pecah air ketuban...

Esoknya...pagi2 lepas subuh..mandi...aku bersiap sedia untuk ke Dewan bersalin..Kak Aminah katil pertama tu dah pegi dulu sebab dah bukak 5cm.... Aku tunggu punya tunggu... xjugak nurse bawak g Dewan bersalin...Hp sume aku dah bg kat suami dah... skali nurse cakap pukul 9pg baru pergi dewan bersalin sebab dewan bersalin dah full...

Kira-kira kul 8.30pg aku ditolak ke Dewan bersalin..aku pinjam hp akak katil sebelah untuk bgtau suami...
sampai Dewan bersalin..aku ditempatkan di ruang depan kaunter nurse... Datang JM Pelatih..tolong tukar baju aku... kemudian...aku dipasang wayar untuk pantau BP setiap 1 jam...

Datang doktor lelaki cek jalan kemudian aku terasa pedih dekat pundi kencing..rupanya..doktor tu kuarkan air kencing aku guna tiub keteter tanpa maklumkan kat aku...sakit sangat masa tu....kemudian air ketuban aku dipecahkan..Tuhan je yang tau rasa aku masa tu....

Tangan aku sebelah kiri masuk air.. sebelah kanan masuk ubat untuk rangsang pembukaan jalan... kontraksi aku rasa jugak..kuat jugak..setiap 5minit sekali...msa tu aku terasa anak aku dah nk turun ke bawah tapi aku terasa yang jalan xbukak pun masa tu..sakit sangat sebab baby dah gerak ke bawah tapi pintu xbukak....

***gambar en.google***

Menjelang petang..kira-kira pukul 3pm doktor datang lagi untuk cek jalan..kali ni...dia nk kuarkan lagi air kencing.. 
aku jerit " Saya xnak guna tiub tu!!! saya boleh kencing la!!!" 
doktor tu jawab "Bukan apa Puan, selalunya kalau kepala baby dah kat bawah, pesakit dah xboleh kencing"
Dengan marahnya aku jawab " kenapa x maklumkan atau tanya dulu saya???"
Doktor tu balas.. " baiklah..Puan tolong kencing guna bekas..."
..............
garangnya aku masa tu kan???
sakit beb..mana xgarang......
kemudian dia cek jalan...
malangnya hanya 2cm sahaja bukaan... doktor suruh tunggu sampai lepas asar.....
Lepas asar..doktor perempuan..datang cek jalan...dia cakap 2cm tight...
Ya Allah..masa tu aku dah sedih sangat...
Doktor panggil suami aku... masa tu tangan aku kiri kanan masuk drip...mulut tetutup dengan oksigen sebab heart beat baby lemah....perut berwayar...
masa tu sedih sangat..

husband datang bincang dengan doktor... dia cakap..buatla apapun janji...anak dan isterinya selamat...
masa tu sungguh rasa cam nak mati...
********
air mata dah berlinang ni.....nanti aku sambung lagi eh......


No comments:

Post a Comment